Vânzătoarea Trebuie Să Vândă Cu Orice Preţ

Săptămâna trecută, am fost cu un client la o sedinţă de consultanţă. Toate bune şi frumoase până ce am intrat în contact cu magazinele în care vânzătoarea trebuie să vândă cu orice preț.

Clientul meu şi-a adus costumul şi primul pas a fost să-l duc la ajustat. Aici au început adevăratele probleme cu doamna croitoreasă. I-am explicat ce modificări să facă asupra costumului şi mi-a dat de înteles că nu prea i-a plăcut că am intervenit.

Vânzătoarea trebuie să vândă cu orice preţ

Primul lucru a fost scurtarea mânecilor de la sacou şi de a face nasturii funcţionali. Evident mi-a zis că nu-i poate facă funcţionali fără a susţine punctul ei de vedere. La scurtarea sacoului au început din nou comentarile că are nu ştiu ce model şi nu se poate scurta.  Trebuiau scurtaţi şi pantalonii, dar când i-am explicat cât să scurteze din ei, mi-a explicat că majoritatea bărbaţilor preferă un surplus de material la pantaloni pentru a nu fi prea scurţi când se aşează. Logic că atunci când te aşezi pantalonii devin mai scurţi.

Din nou i-am explicat croitoresei că acei bărbaţi nu ştiu cum se poartă acei pantaloni şi care este lungimea ideală. Mi-a aruncat ceva ca să mă intimedeze că o fac pe riscul meu dacă aşa sugerez.

Ar trebui oare să-i fac o anti reclamă pentru servicile de proastă calitate oferite? Adevărata întrebare este că doamna croitoreasă nu a vrut să ne ajute pentru că avea mai mult de lucru în comparaţie cu o comandă normală sau într-adevăr nu avea cunoştiinţe despre aceste aspecte?

Al doilea pas a fost să căutăm un costum. După ce s-au probat zeci de costume, au început din nou comentarile din partea vânzătoarelor. Costumele erau prea mari, sacourile aproape că veneau ca şi o rochie şi vânzătoarea vroia să ni-l bage pe gât.  Am ajuns la un costum cât de cât, dar pantalonii erau foarte largi. Vine vânzătoarea şi ne dă din nou un răspuns de nota 10 şi anume că pantalonii sunt aşa pentru că sunt de costum şi sunt eleganţi. Am zis bine, dar chiar dacă costumul este elegant, acesta trebuie să vină bine şi pe corp nu se compesează cu eleganţa costumului. Evident nu am primit niciun răspuns.

Ce am omis să-ţi zic la început este faptul că noi am căutam un costum bleumarin sau gri. O altă problemă de care ne-am lovit este că ceream costum bleumarin şi ni se aducea unul negru. Se vedea cu ochiul liber că acel costum nu are nuanţa cerută de către noi şi l-a pus lângă un costum negru să-mi arate diferenţa.  La insitenţa vânzătorului acesta a fost pus lângă unul negru pentru a le putea deosebi. Singura diferenţă era că costumule aveau ale tonuri negru. Unul dintre costume avea o tonalitate mai deschisă.

Când mergi în magazine, să nu te laşi influenţat de neoanele montate şi de părerea vânzătorului. Clientul meu a venit cu o remarcă foarte bună: „Vânzătoarea trebuie să vândă cu orice preţ.”

După mai multe ture prin magazine, am ajuns în momentul când a trebuie să-şi achiziţioneze cravate. Am rugat-o pe vânzătoare să mă lase să mă desfăşor. Am pus cămăşile pe o masă şi am început să aleg cele mai potrivite cravate.

Cravatele au fost alese în primul rând cele care merg cu fiecare cămaşă în parte după care a început trierea. Într-un final am ales două cravate în dungi care se asortau la amândouă cămăşile pentru a mări numărul de ţinute din garderobă.

A început şi acestă vânzătoare. Anul acesta se poartă contrastele. I-am explicat frumos ca ne descurcăm şi nu urmărim moda.

A observat că aveam cu noi cămăşi cu dungi şi din nou a început cu recomandările. La aceste cămăşi se poartă doar cele uni. Din acea secundă am început să o ignor total.

Clientul meu şi a ales şi două perechi de butoni care se asortează şi la cămăşi şi la cele două cravate.

Este aşa de greu să primeşti servicii de calitate când dai bani pe un produs? Sau dacă îi explici vânzătoarei că te descurci să nu te agaseze?

Nu am nimic cu vânzătorii din magazinele cu haine, pentru că am cunoscut persoane care sunt foarte bine pregatite din punct de vedere profesional. Întâmplător, încercam o pereche de pantaloni şi una dintre vânzătoare mi-a recomandat un site de unde pot învăţa cum să ma îmbrac cu stil. Evident era vorba de StilMasculin.

Revenind la problema de dinainte, eu ma descurc când mă duc în magazine. Acest apel este pentru tine, cumpărătorul de rând, încearcă să judeci puţin raţional şi nu te mai lasă influenţat de decizile vânzătorilor.

Poți trece ușor peste aceste aspecte citind cartea cum să te îmbraci bine cu bani puțini.

sursa foto:pac.org

 

27 thoughts on “Vânzătoarea trebuie să vândă cu orice preţ

  1. nick spune:

    Ne poti spune croitoria cu pricina si magazinele cu respectivii vanzatori?Pana la urma de la ce magazine ati achizitionat respectivele articole? Asa ca sa ne facem o imagine privitor la calitate/pret.
    Cat despre intrebarea ta,nu cred ca acea croitoreasa cauta nod in papura sa nu ajusteze costumul,pentru ca nimeni nu refuza lucru in ziua de azi,era pur si simplu slab pregatita parerea mea,am dat si eu de cateva croitorese care efectiv mi-au stricat articole.

  2. kata spune:

    Am cam multe de spus,deci sa o luam tematic:

    1.Laci,sincer la pregatirea croitorilor(croitoreselor) sa nu te astepti sa fie ca pe Savile Row.

    2.Croitoria nu este cea la care apelai tu,de la Iulius Mall?

    3.Costume care sa-ti vina bine pe corp cu greu gasesti.

    4.Servicii de calitate si costume perfecte pentru corpul tau poti gasi la Alexandru Ciucu(care iti ofera posibilitatea de „made to measure”)
    Aceeasi posibilitate o gasesti si la Ego Men’s Fashion Concept.
    Alte costume bune sunt si la Adina Buzatu.

    Tot la capitolu costume de calitate,se gasesc in reprezentatele straine a brandurilor de renume.

    Desigur trebuie sa fim constienti ca un costum de la acestia prezentati mai sus,nu-si permite oricine.Uneori,s-ar putea sa nu faca pretul.

    5.Remarca clientului tau e foarte adevarata.Deoarece unele vanzatoare au o cota parte din vanzari si daca nu vinde mai nimic,e greu.Altele,vor sa para experte.

    6.Magazinele cu renume,in special cele de afara,au deviza:”Clientul meu are intotdeauna dreptate” si chiar te fac sa te simti confortabil la shopping venind cu sfaturi utile si de calitate.

    7.Poti spune si un pret pentru serviciile prestate de tine,fiindca poate sunt doritori.Iar munca prestata de tine pe site e o dovada scrisa a cunostintelor tale vaste in educatia vestimentara.

  3. Eduard spune:

    Cred ca te-ai simtit mandru cand ti-a recomandat StilMasculin.ro.Apropo,cum ai reactionat la asta?
    Pe mine ma enerveaza vanzatoarele insistente.Am fost acum 2 zile,de exemplu,sa-mi iau pantaloni scurti.Am probat singurul model care mi-a placut.Nu aveau marimea mea.In timp ce ii dadeam jos in cabina,tot insista cu alte modele oribile(printre care si 3 sferturi).I’am explicat ca doar aceia alesi de mine imi placeau si s-a oprit.Dar a fost stresanta.”Acestia va plac?Dar acestia?Ce ziceti de modelul asta?”.Si vazuse ca m-am uitat la toate perechile,dar,”Vânzătoarea trebuie să vândă cu orice preţ.”.

  4. daniel t. spune:

    Apropo de scurtarea manecilor la sacou-si eu am primit raspunsul ca nu se poate decat daca taie din partea inferioara-dar asa strica maneca. Insa un alt croitor a stiut ca se poate scurta din partea de la umar insa sounea ca pretul este mi mare. Asa ca respectiva probabil nu stia sa il scurteze din zona superioara. Iar nasturii functionali am inteles de la acelasi croitor meserias ca necesita material suplimentar care la sacourile de-a gata nu exista si astfel nu se poate tehnic rezolva pb. Sau a gresit si acel croitor?

  5. Laci spune:

    @ Nick Nu pot sa zic locurile in care am fost. Nu vreau sa le fac reclama. Acea croitoareasa era angajata cuiva. Indiferent daca imi facea sau nu ce i-am cerut, primea acelasi salar.

    @ Kata Excelent comentariu.

    Am sa-ti raspund pe rand.

    1) Nu ma asteptam, dar cat timp fac asta in fiecare zi, ti-ai format o mana de lucru si nu le-am cerut un costum la comanda care ar fi fost altceva. Cele de acolo sunt specialiste pe retusuri.

    2) Nu era la Iulius Mall.

    3)Intr-adevar destul de greu, dar nu imposibil.

    4)Mersi pentru recomandari.

    5)Adevarat si asta.

    6)Din pacate la noi se practica: „Clientul este fraierul nostru”

    7) Nu doresc sa afisez preturile pe site doarece difera de la caz la caz. Cei interesati ma pot contacta pe mail.

    @ Daniel T. Sunt mai multe tipare de costume. Nu toate necesita material in plus.
    @ Eduard Ma simt mandru de fiecare data cand cineva apreciaza munca pe care o depun.

    Cand ai vanzatoare de genul le explici frumos ca te descurci si daca nu vrea sa inteleaga o ignori si va renunta.

  6. Bogdan spune:

    Cautandu-mi haina de primavara, intr-un magazin, am rugat o vanzatoare sa-mi arate una din gecile expuse. Dupa ce mi-a dat-o, a zis ” Uite ce frumoasa e, si are 2 fete ”

    Eu i-am raspuns, „E prea groasa pentru primavara. Multumesc”, la care ea zice „Dar are 2 fete” si i-am raspuns „Poate sa aiba si 3 fete, daca e prea groasa”. :))

    Asta s-a intamplat anul trecut. Acum cred ca nu i-as mai fi rspuns, cred ca as fi ignorat-o.

  7. Laci spune:

    @Bogdan Mersi pentru intamplare. Daca a mai patit cineva intamplari similare, astept sa le aud.

  8. M. Florin spune:

    Am patit si eu o chestie cu o vanzatoare din h&m iulius. Am incercat o pereche de chinos si am observat ca le lipseste un nasture. Absolut firesc am intrebat-o care este discountul pe care mi-l ofera daca totusi cumpar perechea(era ultima pereche). Raspunsul a fost de zile mari …. „poti sa iti cosi singur nasturele ca are de rezerva”. Epic fail!

    1. Ciprian spune:

      Raspuns tipc romanesc :)))

  9. Laci spune:

    @Florin A sunat a nesimtire.

  10. BogdanP spune:

    E o nesimtire de zile mari in magazinele de la noi. Nu vreau sa generalizez dar am vazut in prea multe locuri lipsa de respect fata de cumparator iar exceptile exista dar sunt mult prea rare.
    Ieri am fost in Mall Baneasa. In cel mai mare magazin, care este pe 2 etaje si are o gramada de raioane erau cam 3 vanzatori pe etaj. Cand am incercat sa chem o vanzatoare sa imi arate un numar la pantaloni s-a facut ca nu m-aude!! A trebuit sa merg dupa ea si sa ii repet un Buna ziua pe un ton mai apropiat cu nesimtirea ei. Mi-a raspuns (din mers!) sa merg la colega ei.

    Alta vanzatoare, acelasi magazin, etajul de sus, aglomeratie mare, o intreb de marimi, imi zice sa ma uit eu, nu vine sa ma ajute. Pana la urma se uita in calculator, dar in sictir. La remarca mea ca ar trebui sa vorbeasca cu sefii sa mai faca angajari ca nu se descurca singura la cata lume e imi raspunde ca sunt destui angajati si sefii stiu mai bine.. sa vedem cine mai empatizeaza cu ei data viitoare.

    Si exemplele sunt multe, nu vreau sa continui ca ma enervez mai tare – nu umblu in magazine decat foarte rar dar chestiile astea ies in ochi. Cea mai mare nesimtire e in m agazinele mari pt ca vanzarile sunt astronomice iar daca sunt 2-3 clienti care se respecta si cer si ei un minim respect, primesc ironii. Un client e insignifiant pentru ei atat timp cat exista alti 10 care revin si accepta astfel de tratamente.

  11. Laci spune:

    @BogdanP Mersi pentru comentariu.

  12. Dan spune:

    Legat de partea de consiliere imagine sau asistenta cumparaturi, faci asta numai in Cluj, sau s-ar putea si in Bucuresti?

    Multumesc.

  13. Laci spune:

    @Dan Pentru Bucuresti, implica niste costuri aditionale cum ar fi cazare, transport, etc.

  14. Lucian spune:

    Am patit-o si eu, in Bucuresti: cumparasem o pereche de pantaloni si am fost la o croitorie sa-i scurtez. Domnisoara de acolo, bineinteles mi-a explicat ca nu se poate sa-i scurtez atat de mult, ca se ridica atunci cand ma asez… Si da-i negociere… Pur si simplu I se parea absurd sa-i scurtez…

  15. Laci spune:

    @Lucian Poate ii plac doar barbatii la care nu se ridica pantalonii cand se aseaza. Faptul ca arata aiurea cand sta in picioare nu mai conteaza.

    De parca numai pe scaun stam toata ziua.

  16. Ionut M. spune:

    Si eu am avut intamplari de genul in magazine, dar le-am ingnorat pur si simplu.
    Sau mi s-a intamplat sa intru intr-un magazin unde sa probez mai multe camasi, din care nu mi-a placut nici una cum vine pe mine, si vanzatoarea a fost foarte iritata ca am pus-o sa desfaca 3-4 camasi si ca nu am cumparat.
    Cand eram la usa magazinului, aceasta a inceput sa bombone, ca asa fac toti care se plictisesc in casa, ies la cumparaturi, probeaza, si de fapt nu cumpara nimic, iar eu m-am intors si i-am spus ca daca o deranjeaza clientii, eu pot sa ii inchid pravalia…

  17. Asa este, ai mare dreptate. Daca te duci intr-un magazin de haine si te lasi influentat de vanzatori, inseamna ca nu ai propria identitate si mergi dupa cum bate vantul. Important este ceea ce vrei u…

    1. Laci Nagy spune:

      Din pacate sunt foarte multe persoane in aceasta situatie.

  18. FlorinG spune:

    Salut,
    Iti citesc de ceva vreme blogul si apreciez foarte mult ceea ce faci, cu atat mai mult admir faptul ca scrii fara sa folosesti pe ici pe colo „englezisme de fashion”. Din diverse motive ma rezum doar in a citi, fara sa ma implica in comentarii. Insa acest subiect mi-a trezit interesul, poate si pentru ca lucrez in domeniu…. Si iata-ma comentand.
    Se simte mult dispret pentru „vanzatoare/vanzator” atat in comentarii cat si in articol pe alocuri! Poate ar trebui sa lucrati macar o zi si sa intrati in pielea „vanzatorului”. Poate voi stiti ce anume doriti, dar sunt foarte multi clienti care nu stiu ce vor, .nu stiu cum trebuie sa asorteze camasa cu cravata, poate vor sa fie la moda….si care in final apreciaza acele recomadari …in plus, e un principiu de baza in retail sa oferi alternativa in cazul in care marimea, croiala sau culoarea nu se potriveste sau poate nu mai exista marimea pe care clientul o doreste! Sunt deacord unii te agaseaza pur si simplu…. dar, doar pentru ca asa e politica magazinului. Daca nu e pentru voi, atunci e mai bine sa evitati acel tip de magazin.
    Si pentru ca cineva facea referire la magazinele mari, cum ca pentru ei nu conteaza un client, pentru ca au alti 10 care cumpara….. Nimic mai fals! Dimpotriva brandurile mari, internationale v-or trata clientul cu respect pentru ca asa cum bine puncta Kata…. Clientul vine primul, ….clientul are intotdeauna dreptate
    In final, nu vreau sa ma intelegeti gresit…… Sunt convins ca exista astfel de cazuri, cu toti am avut „norocul” de a fi in astfel de situatii… Dar.. . Ar trebui sa ne respectam unul pe altul, nu sa asteptam sa fim respectati doar pentru ca suntem clienti!!! Si sa nu mai generalizam.
    Salut

    1. Laci spune:

      Partea proasta e ca anumite magazine nu pot fi evitate ca si asa sunt prea putine. Am o problema cu nesimtirea mai ales atunci cand un client ma plateste pentru consultanta si vanzatorarea/vanzatorul ma contrazice. Cel mai banal caz e cand produsul ii este prea mare si vanzatoare sustine ca ii vine perfect.

  19. Din punctul meu de vedere, se intampla urmatoarele:
    – croitoreasa (la, probabil, peste 40 de ani) se simte lezata cand ii arati cum sa scurteze pantalonii (doar ea are experienta, chiar daca nu stie ca a scurtat prost toti pantalonii toata viata ei) si e normal sa se 'atace'.
    – vanzatoarea, pe de o parte, poate e obligata sa salute fiecare client in parte si sa ii 'sara' in ajutor chiar impotriva vointei lui (sefi cretini exista; am avut si inca am), iar pe de alta parte, poate are comision din vanzari, deci e clar. Si un al treilea aspect, salariile in vanzari sunt mici, de aceea se angajeaza persoane cu un nivel minim de experienta si inteligenta. Iar salariile mci nu le permit sa isi cumpere haine care sa le afiseze stilul dorit, deci nu le incurajeaza sa se intereseze de acest aspect. Toate au o explicatie.
    Alex, consultant vanzari in cadrul unui magazin de imbracaminte.

  20. Alex spune:

    Vanzare de piata…asa fac vanzatorii in piata.

  21. fabian spune:

    Din fericire mai exista si vanzatori amabili. Am avut o surpriza foarte placuta la magazinul Colin’s din unul din mall-urile bucurestene care a fost foarte amabil cu noi. Desi am incercat mai multe produse si marimi si i-am dat ceva de lucru tonul si atitudinea lui nu s-a schimbat absolut de loc. Mai rar asa ceva.

  22. Bogdan spune:

    Salut. Urmăresc de mult timp articolele dar acum este prima oară când las un comentariu si asta datorită faptului ca sunt intr-o oarecare legătura cu situația prezentată. Cred ca foarte multe persoane întâmpina situații penibile in care sunt sfătuiți in alegeri de vânzători care nu au nici cea mai mică idee depre produsul pe care încearcă sa il vândă. Trebuie sa se înțeleagă ca asta este calitatea in marea majoritate a serviciilor de gen oferite in Romania iar asta datorită si „clienților” care de cele mai multe ori se lasă foarte ușor influențați dar si a angajatorilor care nu oferă nici un fel de pregătire angajaților. Eu lucrez pentru Hackett London sucursala din Doha, Qatar. In firmele de gen nu este permis sa nu ai un răspuns corect pentru client sau mai rău sa nu ai deloc un răspuns dar pentru asta oferă training-uri înainte de fiecare colecție si toate informațiile necesare. Ce pretenții sa ai de la vânzătorii din mall-urile noastre care nici măcar nu știu ce vând? Ei doar încearcă sa își vândă produsul. Greșeala este a celui care il cumpara.

    Spor.

  23. Bogdan spune:

    Din pacate articolul prezinta un mare adevar din multe dintre magazinele comerciale din tara noastra, nu doar de haine. Din punctul meu de vedere aceste inconveniente se datoreaza patronilor de magazine care sunt de cele mai multe ori neprofesionisti in domeniul in care fac comert si tot odata cu o gandire strict financiara. Datorita acestor deficiente angajeaza personal necalificat sau cu o pregatire precara, nu stiu si nu vor sa-i instruiasca corespunzator iar rezultatul este cel prezentat. Este normal ca acel patron sa-si doreasca un castig financiar dar pentru a avea succes calitatea produselor si serviciilor trebuie sa fie pe primul loc iar banii sa vina ca o rasplata a muncii bine facute. Rezolvarea la astfel de probleme este foarte simpla si nu tine de cadrul legislativ. Noi, in calitate de cumparatori trebuie sa „amendam” astfel de magazine prin a nu mai fi clientii lor si prin prezentarea situatiei intr-o maniera obiectiva cunoscutilor si de asemenea si in mediul virtual. Tot o data trebuiesc laudate magazinele care ofera servicii/produse bune si conform asteptarilor si dorintelor clientului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *