ONG-ul VIP (Voluntari pentru Idei și Proiecte-Cluj) a organizat în data de 22 aprilie o întâlnire cu tineri antreprenori de succes ai orașului la care au avut acces cei interesați de acest domeniu. Aceasta a avut loc la Casa de Cultură a Studenților. Tineri interesați de antreprenoriat au avut ocazia să afle informații utile chiar de la cei care au avut curajul să înceapă ceva pe cont propriu. Și aceștia sunt Ioan de Moisa, Mihai Pencea, Bogdan Pandea, Eduard Dabîcan și Răzvan Rusu. Cinci discursuri de excepție, cinci tineri valoroși.
Mai multe detalii de la cei cinci tineri antreprenori de succes
Ioan De Moisa și-a terminat studiile la Universitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca. Poate vă întrebați care e legătura dintre cele două domenii, artă și antreprenoriat. Simplu. Ioan susține că business-ul e o artă. Și a și demonstrat asta. În anul 2011 a dat naștere afacerii a “Caricaturi la Cornet”. Are o echipă de caricaturiști care se deplasează la diferite evenimente in toată țara pentru a face ce știu ei mai bine: caricaturi. Ioan susține că aceștia sunt un fel de magicieni ai desenului.
Afacerea a crescut foarte mult de când i-a dat startul, dar dorește s-o extindă. Nu mă mir deloc; cine nu e curios de felul în care arată în ochii unui artist și cine nu vrea să râdă văzându-și caricatura, măcar o dată în viață? La eveniment a adus în discuție vorbele lui Constantin Noica ce spunea: „Avem impresia că noi căutăm cărțile pe care să le citim, dar de fapt cărțile ne caută pe noi.” Ioan de Moisa duce semnificația acestor vorbe mai departe și spune că la fel e și cu ideile. Ele ne aleg pe noi pentru a le pune în practică și nu invers.
Mihai Pencea a terminat la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară dar este pasionat de vânzări și de marketing. Prin urmare, în 2014 a dat startul centrului de fitness Kettler-Cluj. Kettler este marca numărul unu în ceea ce privește echipamentele de fitness pentru acasă. De asemenea, în urmă cu doi ani a dat startul proiectului Easy Card-primul card de reduceri din România. Nici el nu vrea să se oprească aici. Mai are idei pe care vrea să le pună în practică.
Mihai e de părere că nu trebuie să ai neapărat bani pentru a începe o afacere. Găsești ușor investitori dacă ai un plan bun pe care să îl prezinți cum trebuie, cui trebuie. Nimeni nu-ți poate fura ideea de afacere, spune tânărul antreprenor. Așa că nu vă mai feriți să dezvăluiți apropiaților ideile pe care le aveți. Poate așa aveți mai mult de câștigat (cel puțin veți fi susținuti).
Bogdan Pandea a terminat la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor. El e cel care a dat startul unei afaceri care a adus cafeaua în stradă, la propriu. Cine din Cluj nu a auzit de cafeaua pe roți „Captain Bean”? Poate ești grăbit, dar poate ai nevoie de o cafea care să-ți dea în fiecare dimineață/zi un imbold pentru a-ți da seama că fiecare zi e minunată. Dacă bei cafea. Bogdan susține ideea conform căreia brandul pornește de la noi, de la fiecare. „Captain Bean”, înainte de toate, înseamnă Bogdan Pandea, sustine acesta. Pe lângă asta, și el consideră că nu e neapărat nevoie să ai bani mulți pentru a începe o afacere.
Poți începe și cu puțini bani. Iar dacă se întâmplă ca afacerea să nu se ridice la nivelul așteptărilor tale, sau mai rău, să nu funcționeze, te vei consola cu ideea că nu ai pierdut bani, ci ai câștigat experiență. Sfatul lui: menține-te și nu renunța. Brandul unei afaceri poți fi chiar tu.
Eduard Dabîcan a studiat managementul. Este un foarte bine cunoscut și apreciat hairstylist în România și este ambasador L’Oreal Professionnel. Acum trei ani a pus bazele salonului Boudoir din Cluj. Pe ce a pus accentul încă de la începutul afacerii? Pe emoțiile pe care cei ce ajung să intre în acest loc magic le trăiesc. „Brandingul e sufletul. Dacă nu ești în suflletul omului, nu exiști. Fiecare acțiune e o emotie” susține Eduard. În același timp e conștient de ideea că în zilele noastre nu poți dezvolta și susține o afacere dacă nu exiști în mediul online. Crede că fiecare dintre noi ar trebui să aibă un mentor pentru a reuși.
Încrederea în forțele proprii este de asemenea foarte importantă. Cum altfel ai putea face pe cineva să credă în tine și în ideea ta? Dacă ai viziune, fă bine să ai și încredere. E foarte important, de asemenea, să-ți pui în gând ce vrei să faci și să termini ce ai început să faci, crede Eduard. Și aceste idei l-au ajutat să-și construiască un brand. Și un salon de în frumusețare căruia îi spune „acasa”.
Răzvan Rusu a fost student la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor. Ce face? Dulceață. Și clătite. N-ar trebui să fie clujean care să nu știe de „Razvanarie”. Un bistro localizat în centrul Clujului, lângă magazinul Central. Are un spațiu destul de mic, dar se va extinde în viitorul apropiat. Dulcețurile naturale și clătitele au trecere. Au ajuns borcane și în Bruxelles, Londra și Roma. Răzvan apare și pe etichetele de pe borcanele de dulceață. I s-a părut ciudată această idee la început, considera că „e o mare responsabilitate”. Dar o prietenă l-a făcut să vadă că astfel îi crește credibilitatea în fața clienților. Un sfat pe care ni-l dă? „Să fii om, mă. Să vadă cel de lângă tine că poți fi un partener de afaceri. Și trebuie să fii prietenos.”
Dacă ai idei pentru posibile afaceri și dacă îți dai silința să le pui în practică, cel mai probabil vei reuși. Se poate întâmpla să nu-ți iasă din prima. Crezi că toți antreprenorii de succes au reușit cu prima încercare? Succesul îl urmărește pe cel care încearcă iar și iar. Și după cum a spus comentatorul TV Michael Keller Ditka: „Succesul nu este permanent, iar eșecul nu este fatal.” Și nu e valabil doar în sport.
Ce alți tineri antreprenori de succes mai știi?